Dé GOEDKOOPSTE in Nederland & België|info@goedkoopsteproteinedieet.nl

Verfrissende salades

HOME | BLOG | Recepten | Verfrissende salades

Verfrissende salades

 

Blog met gratis recepten die passen in het eiwitdieet vanaf fase 1

Blog met gratis recepten die passen in het eiwitdieet vanaf fase 1

De zomer is begonnen.

Wat is er nu lekkerder op een zomeravond dan een verfrissende salade.
Salade recepten die passen in ieder eiwitdieet – proteïnedieet va. fase 1. Eindeloos variëren met verse groenten. Makkelijk te bereiden. Uitgebreide tips om ook tijdens de vakantie gezond & gevarieerd te blijven eten.

Gebruik je gekookte groenten in je salade, kook deze dan de avond/dag ervoor. Zo kunnen ze in de koelkast op temperatuur komen en blijft je salade fris. Heb je last van slappe sla, doordat je hem iets te lang hebt laten liggen. Een bak ijswater doet wonderen. Vul een kom met water met flink wat ijsklontjes, dompel je sla onder en binnen 1-2 uur heb je weer heerlijke frisse sla. Dit is overigens ook een super methode om je verse kruiden te bewaren. Vooral munt heeft de neiging om na een paar dagen slap en bruin te worden. Bewaar hem in een afgesloten bak met ijswater en je munt blijft zeker 1-1,5 week langer houdbaar.

Welke producten van Goedkoopsteproteinedieet lenen zich uitstekend voor een salade?

Slasoorten: Andijvie, Krulandijvie of frisee,  Witloof, Roodloof, Molsla, Radicchio, Kropsla, Rode sla, Lollo bionda en lollo rosso, Eikenbladsla, IJsbergsla, Frillice
Batavia, Romeinse sla, Veldsla, Roquette, Rucola, Chinese sla. Uitgebreid informatie over slasoorten is te lezen op zelfmaakrecepten.nl

Welke toegestane groenten kan rauw gebruiken in je salade: Lente-ui, paprika, komkommer, taugé, frissé sla, rucola, ijsbergsla, tomaat, augurk, ui (in kleine hoeveelheden), rode peper, zoete puntpaprika, radijs, courgette, bloemkool, broccoli, verse spinazie, kiemgroenten

Welke toegestane groenten kan je gekookt/gebakken gebruiken in je salade:

Sperzieboontjes, (groene) asperges, broccoli, bloemkool, suger snaps, peultjes, witte kool, gebakken champignons, rode kool.
Het lekkerste is het om de groenten beetgaar te koken voor een stevige bite. Broccoli en bloemkool kunnen ook ongekookt verwerkt worden.

Welke kruiden kan je gebruiken in je salade?
Het lekkerste en het gezondste is om verse kruiden door je sla te mengen. Basilicum, tijm, oregano: komkommer & tomaat. Gedroogde sla kruiden (verstegen kruiden).  Gebruik voornamelijk verse ingrediënten, die zijn van nature al zo lekker dat alleen toevoeging van een scheutje olijfolie wat zeezout en gemalen peper al voldoende is.

Wat werkt verfrissend?
Voeg aan de dressing een scheutje azijn, citroensap en mespuntje zoetstof en een fijngesnipperde rode paper. Komkommerschijfjes kan je een avond/dag van te voren marineren in deze dressing.  Goed uit laten lekken en toevoegen aan je sla.

Variatietip fase 2

Voeg 100 gram verse vis toe aan je (maaltijd)salade:  tonijn rauw of gegrild. Zalm, rauw, gerookt of gegrild. Gerookte paling, haring, (gewokte) Garnalen. Lekker met stukjes frisse appel en schijfjes citroen.

Voeg vlees toe: gerookte of gegrilde kipreepjes, magere bief-reepjes. Kant en klaar te verkrijgen, maar het is lekkerder om ze vers te bereiden.

Bereiding: Maak verse kip/bief reepjes. Marinade van olijfolie, vermengd met kruiden.

Afhankelijk van het soort salade wat je wilt gaan maken kies je voor oosterse kruiden*, lekker met taugé, peultjes, witte kool. * koriander, djahé, ketoembar, gember, Laos, klein scheutje ketjap (uitzondering), vers citroensap. Voor een extra pittig kan je wat fijngesneden rode peper toevoegen of chili peper toevoegen. Let op kan erg heet worden.

Italiaanse salade: Bieslook, tijm, oregano, marjolein, rozemarijn, knoflook, uipoeder
Griekse salade: Bonenkruid, Majoraan, Basilicum, Bieslook, Oregano

Snijd de kipfilet in dunne reepje en schep deze door de marinade. Afdekken met folie en 2-3 uur in de koeling laten marineren. Bak vervolgend de reepjes in een grilpan of koekenpan met anti aanbaklaag de reepjes in 8-10 minuten tot ze bruin zijn. Regelmatig omscheppen. Laat ze circa 1 uur afkoelen in de koeling.

Variatietip onderhoudsfase: Voeg verse magere kaas toe aan je salade. Feta blokjes, mozzarella, blauwe ader kaas, hüttenkäse.  Kaas in salade laat zich uitstekend combineren met verste stukjes fruit, zoals: druifjes, appel, granaatappelpitjes, mandarijntjes.

Serveersuggestie: Serveer je salade een keer op een andere manier in een hoog glas of een groot bord. Het oog wil ook wat.

2019-06-13T07:55:22+02:00

Leave A Comment